Yavuz Bülent Bakiler : ”Şaşırdım Kaldım” Şiirindeki Aşk Üzerine


0

Yavuz Bülent Bakiler, 23 Nisan 1936 Sivas doğumlu şair ve yazardır. Ailesi Azerbaycan göçmenidir. İlk v e orta öğrenimini Sivas, Gaziantep ve Malatya’da tamamlamıştır, Liseden mezun olduğu 1983 yılında ‘Türk Sanatı’ dergisinde çıkan ilk şiirinin ardından şiirleri mahalli dergi ve gazetelerde yayımlandı, Hisar dergisi şairleri arasında yer aldı. 1960 yılında Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nden mezun oldu. TRT Ankara Radyosu Merkez Program Dairesi Başkanlığı’nda raportör olarak çalıştı ve çeşitli kültür programları hazırladı.

Odak noktamız olacak olan “Şaşırdım Kaldım İşte” şiirindeki aşk işleyişini çözümlemeye, sevgisini dizelerce aktaran şairin iç dünyasındaki çatışmaları açıklayacağız.

Şiirin genel atmosferine bir uyuşmazlık hâkimdir. Bu uyuşmazlık, şiirin ithaf edildiği düşünülen eşi ile arasında olduğu söylemlerden yola çıkılarak anlaşılabilir. Öyle ki birçok kez ondan kaçmayı denediğini dile getirmiştir. Şairin ilk kıtasında yer alan “Sözde senden kaçıyorum, doludizgin atlarla” mısralarında kullandığı ‘doludizgin’ kelimesi, önüne geçilemeyecek biçimde, son hızla anlamında kullanılır ve bu kararlılıkta olmasına rağmen şiirin devam eden bölümlerinde geri döndüğünü belirtir. Bu kararsızlığı şiirin ileriki kısımlarında sevgiliyi sınıflandırırken de yaşar. Bunu “Bazen kız kardeşimsin, bazen öp öz annemsim” dizelerinde görürüz.

Düşüncem, şairin kafasında var olan sevgili kişiliğinin birden fazla olduğu yönündedir. Biri kendi oluşturduğu ideal sevgilisiyken, diğeri görüngüsel gerçeklikte var olan insandır. Bu iki kişiliğin uyuşmaması onu her seferinde uzaklaştırır.”Kaç defa çıkıp gittim buralardan yeminle” bu mısralarda terk ettiğiyse gerçekten var olandır. Devamındaki dizelere bakacak olursak, “Ama her defasında geri döndüm seninle” burada ise şairin ideal sevgilisini görürüz. Gerçeklikteki şairi iterken idealindeki sevgili onu geri döndürüyor. Bu itişi şairin de kullandığı ‘kement’ ile göstermemin sakıncası olmayacaktır. Çünkü kement şaire bağlanmış, onun mesafesini koruyan, sınırlarını oluşturan bir iptir. En fazla gerçeklikten uzaklaşıp idealine sarılıncaya kadar gider ve o noktada, gerçeğin ideale dönüştüğünü düşünerek, geri döner. Bu düşüncelerimin altını doldurmak adına şiirdeki, “Sultanımsın susunca, konuşunca kölemsin”  dizelerini ele almak istiyorum. Sevdiği kişinin susması, şaire görüngü olanı ideale yaklaştırma imkânı tanıyor. Ama konuşunca, yaklaştırırken kullanılan bütün ipleri peşi sıra parçalıyor ve tekrardan uyuşmazlık formuna bürünüyor. Sigmund Freud’un aşk hakkında, kişinin karşıdaki insanın kişiliğine yücelik aktarıp onu o şekilde görmek istemesini söylemesi bu yorumlarımı destekleyebilir.

Şiirde ele almak istediğim bir diğer husus ise şairin pes edişi olacak. “Öldür bendeki beni, Sonra dirilt kendinle” bu dizelerde şairin mutlu olma arzusunu görebilmek mümkün. Bu sebeplerden dolayı tüm ideallerini, düşüncelerini ve hatta kendini feda edip mutlu olmayı, ikisinin bir sentezi halinde dirilmeyi istiyor.


Like it? Share with your friends!

0

What's Your Reaction?

Karmakarışık Karmakarışık
0
Karmakarışık
Eğitici Eğitici
0
Eğitici
Komik, Eğlendirici Komik, Eğlendirici
0
Komik, Eğlendirici
Beğendim Beğendim
0
Beğendim
Rezalet Rezalet
0
Rezalet
Başarılar Başarılar
1
Başarılar

0 Comments

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Choose A Format
Personality quiz
Series of questions that intends to reveal something about the personality
Trivia quiz
Series of questions with right and wrong answers that intends to check knowledge
Poll
Voting to make decisions or determine opinions
Story
Formatted Text with Embeds and Visuals
List
The Classic Internet Listicles
Countdown
The Classic Internet Countdowns
Open List
Submit your own item and vote up for the best submission
Ranked List
Upvote or downvote to decide the best list item
Meme
Upload your own images to make custom memes
Video
Youtube, Vimeo or Vine Embeds
Audio
Soundcloud or Mixcloud Embeds
Image
Photo or GIF
Gif
GIF format