Death Note(2017) : Yorum ve Analiz


0

Giriş

Yönetmenlik koltuğunu Adam Wingard’ın aldığı 2017 yapımı Death Note’un kökleri oldukça eskiye dayanmaktadır. Death Note Japonya’da 2003 ve 2006 yılları arasında yayınlanan ve yazarlığını Tsuyami Oba, resimlendirme işlemini ise Takeshi Obata’nın yaptığı bir mangadır. 2019 yılına kadar toplamda beş farklı uyarlaması yapılan manganın bu çekilen sonuncu uyarlamasıdır.

  Key Words : Death Note(2017), Conflict

Senaryo

Hikâye örgüsünü Klasik Hollywood Öyküleme tarzı beslemiş ve oluşturmuştur. Öyküdeki çatışma modellemesi ise tek bir çatışma ile sınırlı kalmamıştır. Ross Hockrow bu çatışma biçimini ‘’Eş Zamanlı Çatışma’’ olarak beyan etmiştir. Üç farklı çatışmanın izlerini taşıyan filmdeki protagonist’in savaştığı durumları şöyle sıralayabiliriz. İlk olanı Kozmik Çatışma. Bu tür çatışma modellerinde ana karakter kendi kaderine karşı mücadele verir. Genellikle bu çatışma ana karakter ile doğaüstü güçler arasında olmaktadır. Örnek olarak ise Ryuk’un sadece defterin muhafızı olan Light’ın sözüne itaat etmemesini, başkalarının yazdığı isimleri de öldürmesini verebiliriz. Görünen ikinci çatışmaysa Sosyal Çatışma’dır. Sosyal Çatışma protagonist’in bir gruba karşı verdiği savaşı ele alır.Bu nedenle bunu insan&fikir çatışması olarak düşünebiliriz. Light’ın Ryuk vasıtasıyla kötü insanları yok etme çabası sosyal çatışma modellemesine bir örnektir. Son olarak ise ‘’İlişkisel Çatışma’’ yani insan&insan. Burada Light ve sevdiği kız Mia’nın defter için kavgasını değerlendirebiliriz.

Defterden Gelen Karar: Ölüm

Gizemli bir şekilde gökten yeryüzüne düşen kara kaplı ölüm defterini bulan isim Light oluyor. Light’ın izleyiciye karşı çizdiği duruşu ele almak gerekirse, protagonistimizin karakterizesi ani başlayan film temposu nedeniyle seyircilere karşı bir yabancılaşma (Alienation) yörüngesi çizmese de tam aksini yani izleyici ile güçlü bir bağ kurulumunu da söz odağından çıkarıyor. Bu yönüyle karakter ile izleyici arasındaki bağ zayıf bırakılmış ve daha çok gerçekleşen olayların niteliği çerçevesi ve sinematografın sanatsal bir dille kullanılmasıyla hikâye akışı desteklenmiştir.

Ana karaktere karşı bu nötr duruşu sağlayan başlıca faktörler ise baş rolümüzün lise çağında bir çocuk olması ile doğrudan ilişkilidir. Verdiği kararların arkasındaki toyluk ve o çocuksuluk bizim ne sempati nede antipati duymamızı sağlıyor. Çünkü verdiği kararlar normal hayatta da karşılaşabileceğimiz sıradan karar ve arzular çemberinden dışarıya taşmıyor. Bunun sonucunda karaktere olan mesafemiz filmin başında da sonunda da sabit olarak kalıyor.

Sinematografi ve Destansı Düşüş

Filmin en güçlü yanlarından biri de sinematografisi dersek yanılmış olmayız. Başlangıç anından itibaren sinematografisi yani ışıklandırma ve kamera açıları disiplini izleyicileri filmin içine çeken bir mıknatıs görevi görmüş ve filmin akışını pozitif yönde etkilemiştir.

***Spoiler İçerir***

Filmin bitimine doğru polis tarafından yakalanmak üzere olan Light, Mia ile birlikte dönme dolaba biner ve en yüksek noktaya çıkarlar. Aralarında defter için süren sözlü mücadele çok geçmeden dönme dolabın yıkılmaya başlaması ile yerini sessiz bir bekleyişe bırakır. Kırılma ve yıkılmalar sonucu dönme dolap kabininden dışarıya sarkan Light ve Mia’nın hayatları pamuk ipliği gibi birbirlerinin ellerine bağlıdır. Korku ve dehşete düşmüş bir halde Mia’nın gözlerinin içine bakan Light, Mia’nın ellerini sıkı sıkıya tutmuştur. Anlık bir sarsıntı ile dolabın kabininden kayıp düşmeye başlayan Ölüm Defteri’ni yakalamaya çalışan Mia o anda Light’ın ellerinden kayar ve düşmeye başlarlar. Light suya düşer ve Mia ise çiçekçilerin tezgahına düşerek gökkuşağı gibi saçılan renkler arasında ani bir ölüm ile kucaklaşır.

Son

Film Imdb ve Rotten Tomatoes tarafından oldukça düşük puan almış olsa da benim bu filmi yorumlarken ki görüşlerim daha önceki yapımları izlememiş olmam nedeni ile biraz daha objektif ve sadece bu film odaklı olmuştur. Okuduğum yorumlar neticesinde daha eski serileri ve mangaları okuyup bilen izleyicilerin yorumları her ne kadar olumsuz olsalar da benim tarafımdan tablo oldukça iyi görünüyordu.


Like it? Share with your friends!

0

What's Your Reaction?

Karmakarışık Karmakarışık
0
Karmakarışık
Eğitici Eğitici
0
Eğitici
Komik, Eğlendirici Komik, Eğlendirici
0
Komik, Eğlendirici
Beğendim Beğendim
0
Beğendim
Rezalet Rezalet
0
Rezalet
Başarılar Başarılar
0
Başarılar
Yasin Alp Çevik
İletişim Fakültesi ''Sinema ve Televizyon'' bölümü mezunu olup, Yüksek Lisans eğitimimi Doğu Akdeniz Üniversitesinde sürdürmekteyim. Bir kandırmaca, kusur giderme veya tam aksine kusur gösterme sanatı olarak nitelediğim bu alanı araştırma ve öğrenme dürtülerim bana her gün yeni bir kapı aralamakta. Öğrendiğim ve öğrenmekte olduğum her bilgiyi cömertçe sizlerle paylaşmak için buradayım. Saygılar sevgiler..

0 Comments

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Choose A Format
Personality quiz
Series of questions that intends to reveal something about the personality
Trivia quiz
Series of questions with right and wrong answers that intends to check knowledge
Poll
Voting to make decisions or determine opinions
Story
Formatted Text with Embeds and Visuals
List
The Classic Internet Listicles
Countdown
The Classic Internet Countdowns
Open List
Submit your own item and vote up for the best submission
Ranked List
Upvote or downvote to decide the best list item
Meme
Upload your own images to make custom memes
Video
Youtube, Vimeo or Vine Embeds
Audio
Soundcloud or Mixcloud Embeds
Image
Photo or GIF
Gif
GIF format